Vládní čtvrť. Opravdu tak strašné?
Co je médii (čest výjimkám), politiky a odpůrci zcela opomíjeno je racionální stránka celého projektu. Takže zkusím.
1. Budovy úřadů v Praze
Centrální úřady v Praze zabírají obrovské množství metrů čtverečních plochy. Často jsou to zajímavé místa jak z hlediska historie, tak plochy pro veřejnost, služby, byty nebo školy. Každý z Pražanů i mimopražských zcela jistě vyjmenuje alespoň nějaká. Pro příklad Ministerstvo kultury má na Malé straně krásný historický palác. Ministerstva dopravy a Ministerstvo zemědělství sídlí vedle sebe na vltavském nábřeží v obrovských budovách. Celkový výčet je předlouhý. Jako třešnička na dortu může být komplex budov Úřadu vlády.
Centrum (i historické centrum) Prahy je budov centrálních úřadů plné. Každý den tak migrují desítky tisíc úřadníků do centra a z centra. Stejným směrem pak obrovské množství lidí pro jednání na úřadech. Mnohdy využívají motorová vozidla, což vede přesně k tomu, co Praha nechce.
2. Lokalita Letňany
Už když se projektovalo metro, tak si mnoho lidí kladlo otázku, proč se staví stanice Letňany. Když jsem tam byl poprvé, tak jsem nevěřil. Okolo jen pole a silnice. Postupem času se to pomaličku měnilo, ale fakticky je to stále stejné. Výstavba vládního okrsku by tomu dala asi směr a cíl. Včetně dramatického nárůstu služeb, dodávek atd. pro široké okolí.
3. Opozice
Je velmi zvláštní, že kdykoli se řekne vládní čtvrť tak se objeví halasný nesouhlas. Ale pozor! Nikoli od známých oponentů akcí na téma stavba, tj. ekoaktivistů, zelených atd. Nejvíce křičí politici. Tak nějak nevím kde je racio jejich hněvu. Že by se nám tu nějak opakoval příběh obchvatu Plzně a sváru o jeho konkrétní vedení? Tedy o to přes čí pozemky to půjde? U Pirátů tento aspekt asi není prioritní. Tak co? AntiBabiš za každou cenu?
4. Ekonomika
Asi nikdo nebude podezírat banky a finanční skupiny z bezmyšlenkovitého utrácení. Takže navrhuji připomenout akci ČSOB a stavby nového ústředí v Radlicích. Konkrétně se v roce 2007 přestěhovalo několik tisíc pracovníků ČSOB z centra Prahy do zajímavě řešené budovy v Radlicích (přímo u metra). Banka opustila řadu historických a rozsáhlých budov v centru Prahy. A protože se to velmi osvědčilo (no jistě, nebylo to úplně dokonalé) tak v roce 2013 začala banka mluvit o další budově v sousedství, zatím sice nic, ale uvidíme.
Zajímavé na projektu byla, že byl téměř zcela financován prodejem opuštěných nemovitostí. Tedy skoro 1:1. To pak zní jako velmi dobrá ekonomika projektu. Není důvod si myslet, že to v případě prodeje budov centrálních úřadů bude jinak. Ani jeden jediný malinký důvod.
Navíc – a to je důležité, může (musí!) dojít k obrovským synergickým procesům a snížení nákladů na služby a logistiku jak budov, tak lidí.
5. Dostupnost
Každý kdo někdy měl za cíl nějaké ministerstvo nebo úřad na jeho úrovni tak ví, že je jejich dostupnost mnohdy svízelná, parkování problematické a pokud musí na více míst tak už je to velká výzva. Mít řadu těchto úřadů na jednom místě by bylo daleko lepší.
To samé se týká úředníků. Sice jsem národ konzervativní, který se za prací moc nestěhuje, ale jistě by došlo ke snaze řady lidí se přiblížit pracovišti. Zvlášť když jsou v okolí Letňan oblasti paneláků, činžovního bydlení i samostatné rezidenční výstavby.
Takže kde je problém? V ekonomice, smysluplnosti myšlenky? Asi ne…..
Rozhodně to není skandální projekt. Má smysl. Já ho jednoznačně podporuji.
Jiří Dastych
Opravdu stojí životy žen za dominanci víry?
Reálné prorůstání církve a státu v moderní civilizaci stojí v Polsku životy mladých žen, u kterých nastaly problémy s těhotenstvím.
Jiří Dastych
Pražské tažení proti motoristům. Díl druhý – prostor pro cyklisty
Už řadu let sleduji, jak se motoristům v Praze stále více a více zmenšuje prostor. Řidičský průkaz mám od 18ti let a stejně tak dlouho jezdím po Praze. Koneckonců jsem ho také v Praze udělal. A to je dnes již více než 35 let.
Jiří Dastych
Pražské tažení proti motoristům – díl první Modré zóny
Už řadu let sleduji, jak se motoristům v Praze stále více a více zmenšuje prostor. Řidičský průkaz mám od 18ti let a stejně tak dlouho jezdím po Praze. Koneckonců jsem ho také v Praze udělal. A to je dnes již více než 35 let.
Jiří Dastych
Zbytečné požadování dokladů od řidičů
Proběhla rozsáhlá diskuse nad návrhem Pirátů, že řidiči stačí občanský průkaz a nepotřebuje „řidičák“.
Jiří Dastych
Ach ten Karabach
I když je Náhorní Karabach velký zhruba jako pardubický kraj, je stálým problémem, který se nahodile rozdmýchává už pěkně dlouho.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok
Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...
Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem
Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...
Instalatér do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 20
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 749x