Pražské tažení proti motoristům. Díl druhý – prostor pro cyklisty
Před rokem 1990 bylo setkání řidiče s cyklistou v Praze naprosto výjimečným jevem. Setkání bylo častější mimo Prahu a cyklisté se dost usilovně drželi pravého okraje silnice. Pokud mohli jezdili mimo ni, po chodníku, cestičce atd. Prosím nepodsouvejte mi, že se mi to líbilo a měli by se tak chovat. Prostě to tak bylo.
Po roce 1990 došlo k postupnému zvyšování počtu cyklistů na pražských komunikacích a zároveň začaly první nesmělé pokusy o cyklostezky. V roce 1993 Praha měla první plán rozvoje cyklostezek do roku 2000. V roce 2003 jezdilo v Praze maximálně 4.000 cyklistů. V roce 2010 to bylo o řád více, tj. 40-50 tisíc. Každoroční nárůst je veliký. Realitou dneška je vysoký počet cyklistů na komunikacích. Protože jezdím vozidlem skutečně každý den, tak si dovolím empirický názor, že i když je počet cyklistů vysoký, není rovnoměrně rozložen. Tedy, cyklistu potká motorista především ve velmi okrajových částech Prahy, čím blíže centru tak méně (nepočítaje kurýry).
I přes zjevnou nerovnoměrnost využívání komunikací je tak budování cyklopruhů obráceno především do hustší zástavby. Paradoxně pak i na komunikace s vysokým zatížením provozem vozidel včetně tramvají. Téměř vůbec se nebudují na chodnících i přes fakt, že jsou kapacitní. A málo kde mimo hlavní trasy. Krásným příkladem je Vršovická ulice. Doprava je masivní, křižovatek mnoho. A do toho cyklopruh. Úplně je ignorována skutečnost, že paralelně s Vršovickou je mnoho klidnějších komunikací a parků. A podobný „mustr“ je použit na mnoha a mnoha místech.
Je nasnadě otázka v klasickém formátu. Qui bono? Že by cyklisté milovali kličkování před auty a neradi jezdili klidnými částmi? Že by úředníci chtěli vytvářet rizika střetů cyklistů s vozidly? Že by řidiči s láskou a pochopením zvyšovali svou pozornost při řízení, aby se cyklistům vyhnuli? Asi to prostě nikomu nepřináší nějaký prospěch. Ale jeden je - marketing magistrátu HMP jak zlepšuje podmínky pro cyklistiku a navyšuje délku cyklotras.
A to vše na úkor průjezdnosti komunikací. K zvyšování stresu všech účastníků silničního provozu. K vynakládání obrovských peněz na budování cyklopruhů na nesmyslných místech/komunikacích. K zhoršování průjezdnosti komunikací a nátlaku na řidiče k neustálému kličkování kolem cyklistů a „zeber“, které na dříve přímé komunikaci vytvářejí slalomářskou trať. I sami cyklisté kritizují bezpečnost na cyklostezkách. Podle jedné akademické práce jich v roce 2008 toto riziko vnímalo 22% (https://core.ac.uk/download/pdf/144305641.pdf). Podle průzkumu autorky dokonce chtěli „úplné oddělení od automobilové dopravy nebo nebezpečných křižovatek“.
Takže se vlastně nesmyslně omezuje automobilová doprava, aniž to cyklistům přináší významný prospěch. Krásným příkladem budiž Novodvorská ulice po poslední rekonstrukci v roce 2019. Je spíše na periferii, kde je mnoho různých tras pro cyklisty. I přes to magistrátní úředníci zasáhli. Fakticky byl zrušen jeden jízdní pruh na úkor cyklopruhu. A pokud už se tam autem i mohlo jet, tak se tam pro jistotu daly „zebry“ a doplnily se prahy. Co kdyby to řidič nerespektoval, že?
Velmi by se mi líbilo počítání cyklistů na cyklostezkách. Množství vozidel využívajících komunikaci se počítá stále. A počítají se i cyklisté? Jak by dopadlo, když by magistrát zjistil, že na některých draze vybudovaných úsecích je výskyt cyklisty naprosto minimální? Možná by pak došlo k větší aplikaci zdravého rozumu.
Jiří Dastych
Opravdu stojí životy žen za dominanci víry?
Reálné prorůstání církve a státu v moderní civilizaci stojí v Polsku životy mladých žen, u kterých nastaly problémy s těhotenstvím.
Jiří Dastych
Pražské tažení proti motoristům – díl první Modré zóny
Už řadu let sleduji, jak se motoristům v Praze stále více a více zmenšuje prostor. Řidičský průkaz mám od 18ti let a stejně tak dlouho jezdím po Praze. Koneckonců jsem ho také v Praze udělal. A to je dnes již více než 35 let.
Jiří Dastych
Zbytečné požadování dokladů od řidičů
Proběhla rozsáhlá diskuse nad návrhem Pirátů, že řidiči stačí občanský průkaz a nepotřebuje „řidičák“.
Jiří Dastych
Ach ten Karabach
I když je Náhorní Karabach velký zhruba jako pardubický kraj, je stálým problémem, který se nahodile rozdmýchává už pěkně dlouho.
Jiří Dastych
Kauza roušky
Na jaře se stala vláda terčem výčitek a posměchu že nezajistila roušky pro občany. Dnes se stala terčem sžíravé a různorodé kritiky, že je seniorům rozeslala.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé
Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 20
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 749x